4 snabba tankar om content marketing

Andreas Jansson Marknadsföring

Skribent: Andreas Jansson

Content marketing är ett begrepp som jag tror de allra flesta företag kommit i kontakt med på ett eller annat sätt de senaste åren. I vissa sammanhang är det kanske till och med redan uttjatat samtidigt som andra inte riktigt greppat hur man kan dra nytta av det i sin egen verksamhet.

Att begreppet blivit aktuellt de senaste åren är en följd av att nya kommunikationskanaler underlättat för företag att själva kunna jobba med sin marknadsföring på ett nytt och effektivt sätt samtidigt som effekten av de traditionella sätten att kommunicera börjat avta. Man har helt enkelt blivit tvungna att hitta nya vägar att synas, underhålla kontakter och skapa affärer.

Men i vilka branscher fungerar det, och finns det något i din verksamhet som är tillräckligt intressant för att det ska locka någon att se, läsa eller lyssna på? Efter att ha sett ett antal olika exempel på kreativa lösningar där de mest otänkbara branscher lyckats är jag övertygad om att det finns något i de allra flesta verksamheter som är värt att dela med sig av.

Oavsett om man gör det i form av en utbildande text, en fängslande film eller en rolig podcast är den gemensamma nämnaren och nyckeln till framgång att dela med sig av kunskap, och att ge läsaren något av värde.

Ett kul och även ganska fängslande exempel på några som nått ut till den stora massan i en lite oväntad bransch är Youtube-kanalen Hydraulic press channel. De har lyckats med bedriften att locka en jättepublik att titta på filmer som dokumenterar deras verkstadsmiljö.

   

Kanalen startades av den finländske fabriksägaren Lauri Vuohensilta och hans fru Anni 2015. De visar videor i slow motion där prylar av alla möjliga slag krossas i deras hydrauliska press. Kanalen fick sitt genombrott efter att Lauri publicerat en video på sociala nyhetersajten Reddit där han misslyckas med att vika ett papper mer än sju gånger, en video som fick mer än två miljoner visningar på bara en dag. Efter den succén fortsatte Lauri att filma och publicera fler klipp när den hydrauliska pressen krossar alla tänkbara prylar. Hans dialekt, humor och upphetsning över resultaten anses ha bidragit till framgången. (Källa: Wikipedia)

Gissningsvis är den större delen av deras publik ganska långt ifrån att vara företagets potentiella kunder, ändå drar de i sitt varumärkesbyggande stor nytta av spridningen som videoklippen får.

Det Lauri gjorde var egentligen väldigt enkelt. Han tog ett steg tillbaka och insåg att det fanns något i hans verksamhet som kunde vara intressant. En kamera på ett stativ, ett Youtube-konto och succén var ett faktum.
 

Vilka tillgångar finns att ta vara på i din organisation?
En vanlig invändning vi får är att man tycker sig sakna någon information som skulle kunna vara tillräckligt intressant att dela med sig av. Då brukar det i de allra flesta fall ändå gå att hitta någon infallsvinkel, statistik, data eller annan intern tillgång som kunden själv blivit hemmablind inför.

Om vi tänker oss en tillverkande industri som agerar underleverantör och alltid förblir anonym mot slutkund. Är det då möjligt att arbeta med content marketing? Företaget har med största sannolikhet unik expertis inom sitt verksamhetsområde för att kunna vara konkurrenskraftiga. Använd den unika expertisen till att skapa innehåll som befintliga och potentiellt nya kunder har nytta av i sin verksamhet. Skapa en blogg och få ut informationen via nyhetsbrev, sociala medier eller kanske som en bilaga i fakturautskicken.

Så ta ett (finskt) steg tillbaka och se på din verksamhet som om det vore första gången du kom i kontakt med den. Fundera på vilka unika resurser som finns att utnyttja och vilka tänkbara kontaktytor ni kan använda för att få ut informationen.

Sätt dig själv i expertposition
Effekten blir att ni stärker ert företags varumärke och placerar er själva i en marknadsledande position som experter inom just ert område. När kunden väljer leverantör väger kunnande, tillförlitlighet och trygghet garanterat tungt.

 

Att tänka på:

• Vilken är din målgrupp och mottagare för din marknadsföring?
A och O i all marknadsföring, vem pratar du med. Skapa en buyer persona som representerar snittet av de fysiska personer som kommer att vara mottagare av ditt budskap.

• Vad är intressant för din målgrupp?
Vilken kunskap har du som på något sätt kan tillföra ett värde till mottagaren i dennes verksamhet. Vilken kunskap kan du bidra med som din målgrupp kan tycka är intressant? Hur kan du vara till hjälp för din målgrupp?

• Skriv en lockande, fångande rubrik.
Använd rubriker och formuleringar som fångar ett intresse.
Skriv t ex hellre ”5 enkla sätt att öka din försäljning” snarare än ”Mina tankar om b2b-försäljning ur perspektiv som försäljningschef och verksamhetsledare”. Så kallade clickbaits fungerar uppenbarligen, oavsett vad man tycker om det.

• Hur får du ut informationen?
Sätt en strategi för hur du ska få ut informationen. Lägg till exempel upp en blogg på hemsidan som du sprider via dina sociala nätverk och sponsrade inlägg. Se till att ha något som fångar upp läsaren i form av en chattfunktion på hemsidan, en uppmaning till att ladda hem en fil i utbyte mot e-postadress osv.

 

Lycka till!