Time lapse-fotografering

Anders Green Foto

Detta är första inlägget i en serie om time lapse-fotografering.
Jag tänkte börja med att kika på vilka olika kameror som lämpar sig för time lapse-fotografering och vilka för- och nackdelar som finns.

Mobiltelefon

Du har förmodligen inte tänkt på att du har en förhållandevis kompetent time lapse-kamera i din ficka redan – din mobiltelefon. Oavsett om det är en Iphone- eller en Android-telefon finns det många olika appar att välja bland vilka gör om din telefon till en timelapse-kamera. Många mobiltelefoner har idag t o m inbyggd timelapse-funktion som standard, men man kan också hitta tredjepartsappar som har lite extra funktionalitet. T.ex. LapseIt som finns både till Android och IOS.

Actionkamera

De flesta action-kamerorna har också inbyggd intervall- eller timelapse-funktion, allt från de billigaste Kinesiska kamerorna till senaste GoPro kamerorna. Fördelen med dessa kameror är att de är stryktåliga och ofta är vattentäta eller har ett extra vattentätt skal man kan använda. Nackdelen med dem är att de ofta inte har någon inbyggd skärm men då kan man oftast koppla ihop den med sin mobiltelefon och använda den skärmen när man placerar kameran.

Spegellösa kameror

De senaste åren har tillverkare efter tillverkare släppt nyare och bättre spegellösa kameror. Nu för tiden kan de matcha, och ibland överträffa, systemkamerorna i både bildkvalité och funktion. Intervallometer är en inbyggd funktion till och med i de billigare kamerorna som Nikon 1 J5, Olympus OM-D E-M10 Mk3 och Sony A5100. Frånvaron av en spegel som rör sig vid varje bild minskar också risken för skakningsoskärpa. Även om inte alla kameror kan filma i 4K är upplösningen vid fotografering över 4K så du kan göra riktigt högupplösta timelapse-filmer med en förhållandevis enkel kamera. Om det inte finns en inbyggd intervallometer kan man köpa en extern för några hundralappar.

Spegelreflexkameror

Moderna spegelreflexkameror börjar få nu få funktioner som underlättar vid timelapse-foto, som inbyggda intervallometrar eller rent av ett timelapse-läge som skapar filmer direkt. Nackdelarna med att använda en systemkamera kan vara att de är större och otympligare än de mindre kamerorna och kräver ett kraftfullare stativ för att vara stilla. Fördelarna med en spegelreflexkamera jämfört med spegellösa kameror börjar krympa i och med de senares snabba utveckling av de mindre sensorerna som oftast sitter i dem. Precis som för spegellösa kameror finns det ett stort utbud av externa intervallometrar.

 

Summering

Även om en del kameratyper har fördelar andra inte har så är den bästa kameran som alltid den du har med dig, precis som vid vanlig fotografering. Har man ingen kamera är det enkelt att köpa ett stativ till sin mobilkamera och börja sin bana som timelapse-fotograf och har man redan investerat i en systemkamera som man är bekant med är det bäst att fortsätta använda den och kanske bara köpa till en intervallometer om det inte finns inbyggt.

P4 Morgonloppet för Världens barn

Andreas Jansson På kontoret

Idag arrangerade radio P4 ett motionslopp till förmån för Världens barn.
Självklart ställde vi klockan en timme tidigare än vanligt och joggade ut tillsammans några hundra andra för att mötas runt Munksjöns morgondimma.

4 snabba tankar om content marketing

Andreas Jansson Marknadsföring

Skribent: Andreas Jansson

Content marketing är ett begrepp som jag tror de allra flesta företag kommit i kontakt med på ett eller annat sätt de senaste åren. I vissa sammanhang är det kanske till och med redan uttjatat samtidigt som andra inte riktigt greppat hur man kan dra nytta av det i sin egen verksamhet.

Att begreppet blivit aktuellt de senaste åren är en följd av att nya kommunikationskanaler underlättat för företag att själva kunna jobba med sin marknadsföring på ett nytt och effektivt sätt samtidigt som effekten av de traditionella sätten att kommunicera börjat avta. Man har helt enkelt blivit tvungna att hitta nya vägar att synas, underhålla kontakter och skapa affärer.

Men i vilka branscher fungerar det, och finns det något i din verksamhet som är tillräckligt intressant för att det ska locka någon att se, läsa eller lyssna på? Efter att ha sett ett antal olika exempel på kreativa lösningar där de mest otänkbara branscher lyckats är jag övertygad om att det finns något i de allra flesta verksamheter som är värt att dela med sig av.

Oavsett om man gör det i form av en utbildande text, en fängslande film eller en rolig podcast är den gemensamma nämnaren och nyckeln till framgång att dela med sig av kunskap, och att ge läsaren något av värde.

Ett kul och även ganska fängslande exempel på några som nått ut till den stora massan i en lite oväntad bransch är Youtube-kanalen Hydraulic press channel. De har lyckats med bedriften att locka en jättepublik att titta på filmer som dokumenterar deras verkstadsmiljö.

   

Kanalen startades av den finländske fabriksägaren Lauri Vuohensilta och hans fru Anni 2015. De visar videor i slow motion där prylar av alla möjliga slag krossas i deras hydrauliska press. Kanalen fick sitt genombrott efter att Lauri publicerat en video på sociala nyhetersajten Reddit där han misslyckas med att vika ett papper mer än sju gånger, en video som fick mer än två miljoner visningar på bara en dag. Efter den succén fortsatte Lauri att filma och publicera fler klipp när den hydrauliska pressen krossar alla tänkbara prylar. Hans dialekt, humor och upphetsning över resultaten anses ha bidragit till framgången. (Källa: Wikipedia)

Gissningsvis är den större delen av deras publik ganska långt ifrån att vara företagets potentiella kunder, ändå drar de i sitt varumärkesbyggande stor nytta av spridningen som videoklippen får.

Det Lauri gjorde var egentligen väldigt enkelt. Han tog ett steg tillbaka och insåg att det fanns något i hans verksamhet som kunde vara intressant. En kamera på ett stativ, ett Youtube-konto och succén var ett faktum.
 

Vilka tillgångar finns att ta vara på i din organisation?
En vanlig invändning vi får är att man tycker sig sakna någon information som skulle kunna vara tillräckligt intressant att dela med sig av. Då brukar det i de allra flesta fall ändå gå att hitta någon infallsvinkel, statistik, data eller annan intern tillgång som kunden själv blivit hemmablind inför.

Om vi tänker oss en tillverkande industri som agerar underleverantör och alltid förblir anonym mot slutkund. Är det då möjligt att arbeta med content marketing? Företaget har med största sannolikhet unik expertis inom sitt verksamhetsområde för att kunna vara konkurrenskraftiga. Använd den unika expertisen till att skapa innehåll som befintliga och potentiellt nya kunder har nytta av i sin verksamhet. Skapa en blogg och få ut informationen via nyhetsbrev, sociala medier eller kanske som en bilaga i fakturautskicken.

Så ta ett (finskt) steg tillbaka och se på din verksamhet som om det vore första gången du kom i kontakt med den. Fundera på vilka unika resurser som finns att utnyttja och vilka tänkbara kontaktytor ni kan använda för att få ut informationen.

Sätt dig själv i expertposition
Effekten blir att ni stärker ert företags varumärke och placerar er själva i en marknadsledande position som experter inom just ert område. När kunden väljer leverantör väger kunnande, tillförlitlighet och trygghet garanterat tungt.

 

Att tänka på:

• Vilken är din målgrupp och mottagare för din marknadsföring?
A och O i all marknadsföring, vem pratar du med. Skapa en buyer persona som representerar snittet av de fysiska personer som kommer att vara mottagare av ditt budskap.

• Vad är intressant för din målgrupp?
Vilken kunskap har du som på något sätt kan tillföra ett värde till mottagaren i dennes verksamhet. Vilken kunskap kan du bidra med som din målgrupp kan tycka är intressant? Hur kan du vara till hjälp för din målgrupp?

• Skriv en lockande, fångande rubrik.
Använd rubriker och formuleringar som fångar ett intresse.
Skriv t ex hellre ”5 enkla sätt att öka din försäljning” snarare än ”Mina tankar om b2b-försäljning ur perspektiv som försäljningschef och verksamhetsledare”. Så kallade clickbaits fungerar uppenbarligen, oavsett vad man tycker om det.

• Hur får du ut informationen?
Sätt en strategi för hur du ska få ut informationen. Lägg till exempel upp en blogg på hemsidan som du sprider via dina sociala nätverk och sponsrade inlägg. Se till att ha något som fångar upp läsaren i form av en chattfunktion på hemsidan, en uppmaning till att ladda hem en fil i utbyte mot e-postadress osv.

 

Lycka till!

 

Att vara kreativ

Benjamin Huynh Kreativitet

Bloggare: Benjamin Huynh – Grafisk formgivare

Att vara kreativ – vad betyder det egentligen?

För mig är kreativitet som att trampa på en cykel med rostig kedja.
I början går det trögt och är lite obehagligt men med tiden tar det fart.

Kreativitet är för mig inget som kommer naturligt, det är snarare något jag måste arbeta med att locka fram.
Utmaningen för varje projekt är att hitta inspiration, göra sin egen tolkning av behovet och sen applicera det på någonting som ska uppfylla ett syfte. I mitt fall handlar det ofta om någon informativ eller säljande kommunikation.

 

Så hur gör då de som dagligen arbetar med kreativitet?
Jag tror att mycket handlar om att hitta sitt eget arbetssätt och att hitta ett sätt som fungerar just för dig.
Som kreatör är det viktigt att alltid vara påläst på aktuella trender och nyheter i branschen, det underlättar väldigt mycket i arbetet. Det går att jämföra med en idrottare som alltid behöver hålla sig i form för att kunna springa snabbast under tävling.
Att variera arbetsmiljön är också viktigt! Efter en brief kan det vara skönt att sätta sig på ett café eller en bänk i parken för att behandla den nya informationen.

 

Den kreativa processen
Det första steget i den kreativa processen är en brief, det kan också vara en idé av något slag. Följt av research av ämnet som i sin tur ska bidra till inspiration. Inspiration i sin tur bidrar till idéer och visioner om hur slutprodukten ska se ut. Att allt fungerar i teorin är det ingen tvekan om, men att få alla idéer att vara genomförbara kan vara knepigt. Därför kommer det ett tänkarstadie efter idéstadiet. Efter tänkarstadiet kommer den berömda brainstormingen följt av designfasen. Skulle designfasen inte fungera så börjar man om och gör mer research.

Allting kokar helt enkelt ner till att skapa ett arbetsflöde för dig själv. Den rostiga kedjan behöver smörjas med kreativitet, men hur främjar vi då kreativitet?

 

Här är några av mina tips för att locka fram kreativitet:

  1. 30 Circle test – Innebär att man har ett papper med 30 cirklar och ska försöka pumpa ut så mycket som möjligt i dessa cirklar under 1 minut.
  2. Skissa – Kombinera alla sinnen för att skapa en bild i huvudet. Alla dofter, smaker, ljud kan kombineras med det du ser och känner för att förmedla dina tankar.
  3. Lyssna på musik – Musik sätter igång hjärnan och på så sätt är det bara att blunda, luta sig tillbaka och förstärka känslorna i kroppen som skapas av musiken.
  4. Läs någonting du tycker om – Att måla upp miljöer från böckerna hjälper dig att enklare kunna ta in intryck från allt!
  5. Titta på andra som gjort samma sak – ”Good artists copy; great artists steal.” – Picasso/W. H. Davenport Adams/Steve Jobs/Igor Stravinsky osv
  6. En om dagen – Bestäm dig för att göra samma sak varje dag i minst x antal timmar i x dagar. Därefter är det lätt att jämföra före och efter för att se utvecklingen som skett. Ett tips är att starta ett instagram-konto där detta projekt laddas upp på varje dag!
  7. Våga släppa telefonen – Telefonen är ett medium med oändliga möjligheter för intryck, känslor, tankar och framförallt kunskap. Problemet med det är att det knappt finns utrymme för att egna tankar. Ta inte upp telefonen när det inte finns något att göra.
  8. Ta tillfället i akt och fånga alla intryck. Känn kylan i luften, doften från bageriet, gruset under sulan mellan foten och marken.

Hoppas du har nytta av några av mina tips, lycka till med att hitta ditt eget sätt för att locka fram din kreativitet!

Benjamin Huynh – Grafisk producent på TROSS

Ladda hem guiden - Att vara kreativ

Fyll i din e-postadress så skickar vi guiden.

 

Filma för sociala medier

Benjamin Huynh Kreativitet

Bloggare: Benjamin Huynh – Grafisk formgivare

Det hände idag igen – tre timmar spenderat på underhållande sketcher, life hacks och dashcams från Ryssland. Internet slutar aldrig att förvåna mig. Men vad är det egentligen med klippen som är så beroendeframkallande och hur kan jag dra nytta av detta fenomen till min egen verksamhet?
Ladda ner guiden nedan som innehåller 5 tips om hur du kan tänka när du skapar film för sociala medier. 


Start with why
Som alltid när det gäller kommunikation och marknadsföring – börja med att bestämma syftet med klippet och hur din planerade aktivitet ska uppfylla syftet. Ska det vara informerande? Underhållande? På vilket sätt är det i så fall informerande eller underhållande? Vad ska videon ha för attityd?
När frågorna har blivit besvarade är det dags att fundera på vilken eller vilka sociala medier som klippet ska visas på. Instagram, Facebook och Youtube är idag de primära kanalerna för video i sociala medier och på facebook tittar 45% av användarna på mer än en timmes video i veckan.

Instagram
Instagram har en maxlängd på 60 sekunder för videoklipp vilket gör varje sekund till en dyrbar planering. Hela kulturen på Instagram handlar om att visa följarna och fansen vilka personer som utgör varumärket. Ge dem en anledning att följa er och inte bara era produkter! Instagram analytics är ett otroligt bra verktyg för att hålla reda på vilka inlägg som gör bra ifrån sig och vilka som fungerar mindre bra. På så vis är det lätt att hitta vad just din målgrupp vill ha.

Facebook
Facebooks algoritm för vad som får bäst spridning i ditt sociala nätverk är för närvarande programmerad att prioritera längre filmklipp i flödet; vilket gör det till en fördel att skapa videomaterial. Misstaget många gör är att tro att Instagram och Facebook har samma kultur och målgrupp. Men det som fungerar på Instagram fungerar inte alltid på Facebook. På Facebook är det viktigt att fokusera på storytelling, videos utan ljud och att investera lite mer i produktionen av filmen eftersom plattformen används i så många sammanhang och i olika enheter. Även på Facebook finns det användbara analysverktyg att använda för att hålla koll på intressen, målgrupper och antal klick m.m. Detta gör det otroligt enkelt att följa utvecklingen av verksamheten på Facebook!

För Youtube
På Youtube finns inga direkta begränsningar i videoklippens längd vilket gör att plattformen lämpar sig bra för längre och fördjupande klipp. Här handlar det om att hitta en nisch, en attityd som inte många andra har för att sticka ut. Därefter gäller det att noggrant interagera med följarna, antingen genom att prata med dem eller att få tittarna att känna igen sig i filmerna. Naturligtvis finns det analysverktyg för att hålla reda på utvecklingen även här.

Med dessa punkter i åtanke är det dags att planera själva filmatiseringen.
För tittarens skull kan det vara skönt att få förklarat vad videon handlar om för att sedan gå in mer ingående i innehållet. Sätt tempot i videon och kör! Se till att variera filmklippen med närbilder, helbilder och mellansekvenser för att skapa flow!

 

Glöm inte ladda ner guiden där jag går igenom fem tips för att lyfta filmskapandet till en högre nivå!

Lycka till!

Ladda hem vår guide till att filma för sociala medier

Ange din e-postadress så mailar vi guiden direkt till din inbox.

 

TROSS nu störst i Jönköpings län!

Rebecca Nyberg Uncategorized

Fullservicebyrån TROSS har gjort ett rekordartat år 2016 och tredubblat omsättningen från föregående räkenskapsår (från ca 20 till 60 miljoner). Sett till detta är TROSS nu den största byrån i Jönköpings län!

TROSS styrka är att tillgodose det fullständiga behovet inom webb, reklam och kommunikation på ett effektivt och trovärdigt sätt. Vi har en affärsmodell som passar större bolag och koncerner inom privat såväl som offentlig sektor. Vår vision är att vi ska vara en modern förebild och trendskapare med kreativa kommunikationsuppdrag i hela landet. Vi ska vara en attraktiv fullservicepartner som kontinuerligt och framgångsrikt bidrar med mervärde.
– Vi banar egen väg och undviker fällan att gå i någon annans fotspår. Det är därför vi har lyckats när så många andra kör fast, säger Emil Trägårdh, vd.

Rätt personer på rätt positioner
Precis som i lagidrotten så behövs rätt personer på rätt positioner för att kunna skapa goda resultat. Detta avgör vilken division man spelar i. På TROSS har vi gjort riktigt lyckade rekryteringar och fått in rätt personal för att kunna arbeta efter de premisserna som vi och våra kunder önskar. Vi har utvecklats till en attraktiv arbetsplats vilket är en förutsättning för att kunna fortsätta utvecklas och expandera i samma takt.

Offensiv strategi
Tidigt 2016 gjorde vi en offensiv satsning på säljsidan. Våra säljare är inte bara säljare, de är kundvårdande affärsutvecklare och utbildade inom webb, reklam och kommunikation vilket innebär att kunden direkt får ett seriöst och professionellt intryck redan vid första kontakten.

– Våra kunder är det viktigaste vi har! Där försöker vi att tillgodose deras olika behov och leverera det kunden verkligen förväntar sig och gärna lite till.  Vi har inga planer på att sluta växa på kundmarknaden, snarare tvärtom. Där vi ser att företag och organisationer runt om i Sverige fortfarande behöver stöd för att exempelvis digitalisera sig på ett smart sätt, säger Victor Strand, försäljningschef.

Framtiden
– Framtiden ser ljus ut. Vi har fått en bra start på 2017. Första kvartalet 2017 omsatte nästan lika mycket som hela 2015 och vi räknar med att växa ytterligare. Hittills har vi växt organiskt men nu ligger förvärv nära i tiden som gör att vi kan växa ytterligare. Inte bara omsättningsmässigt utan också genom att bredda vårt erbjudande. För detta krävs en anställningsoffensiv från vår sida inom det närmsta, avslutar Emil.

 

Kontakt
Victor Strand, försäljningschef
036-172963
victor.strand@tross.se

TROSS söker säljare

Rebecca Nyberg Uncategorized

TROSS fullservicebyrå med kunder över hela Sverige expanderar nu vår verksamhet i Jönköping och söker därför en ny medarbetare. Vi är en innovativ, nytänkande och unik kommunikationsbyrå som tillsammans med våra kompetenta underleverantörer utgör centrum i ett resursstarkt nätverk av professionella byråer. Vi bidrar kontinuerligt med kreativa, smarta lösningar. Med kreativ kommunikation skapar vi framgång och mervärde för våra kunder.

Vi söker dig som vill jobba med kundvård på riktigt och som kan ta hand om det viktigaste vi har; våra kunder. Vi har ett nära samarbete med våra kunder och som säljare jobbar du med att utveckla och förvalta våra kundrelationer samt nykundsbearbetning. Utöver det så förväntas du som säljare hos oss att bistå våra kunder med rådgivning och presentationer. Utbildning sker löpande och du rapporterar direkt till försäljningschef.

Vem är du?
Utöver dina egenskaper som trevlig, socialt kompetent och serviceminded är du trygg i dig själv, är förtroendeingivande och har en passion för goda kundrelationer. Du är en kommunikativ person med ett genuint intresse för människor och ditt fokus präglas av kundvård och relationsbyggandeDu gillar att arbeta mot mål och strävar efter ständig förbättring. Vidare är du framåt och har en förmåga att arbeta självständigt och i grupp med ett stort driv.

Kvalifikationer
Du har en affärsmässig förståelse och har tidigare jobbat med försäljning, kundvård eller service. Du har erfarenhet av att förvalta och utveckla goda kundrelationer. Då tjänsten innefattar kundbesök är körkort ett krav.

Meriterande
Det är meriterande att ha arbetat med någon form av media tidigare samt att ha kunskap om webbplatser och digital marknadsföring.

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi arbetar med företag och organisationer, privata och offentliga, över hela landet. Vi jobbar med externa kunder i projektform och har ett nära samarbete med samtliga kunder. Vår företagskultur präglas av medarbetarna snarare än tvärtom och tillsammans skapar vi en arbetsmiljö med utgångspunkten att det ska vara roligt att komma till jobbet. Sociala aktiviteter skapar gemenskap och vi vill att du skall trivas och vilja stanna hos oss. Vi värdesätter din trygghet med allt vad det innebär i form av övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar.

Arbetstider och omfattning
Heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt. Placering i Jönköping.

Ansökan
Skicka in ditt CV med bifogat personligt brev till jobba@tross.se så snart som möjligt. Intervjuer och rekrytering sker löpande.

Sista ansökningsdag är 15 april.

Vid frågor kring tjänsten
Försäljningschef, Victor Strand 036-17 29 63

Välkommen med din ansökan.

Var god och respektera arbetsgivarens önskemål om att enbart bli kontaktad av arbetssökande och ej av rekryteringsbolag, annonsförsäljare eller allmänt nyfikna.

Kontakt
jobba@tross.se
Victor Strand
036 – 17 29 63

Nu är det dags igen – tipsa oss!

Rebecca Nyberg Uncategorized

IMG_3284

I takt med att vi växer och 2017 står runt hörnet med spännande uppdrag är vi på jakt efter nya trossare till vårt kontor i Jönköping. Rekryteringsannonser i all ära men vi vet att det är nätverk, bekantas bekanta och kontakterna som gör det. Sitter inne på de bästa av de bästa alltså.

Vi vill därför ha tips från dig. Vi söker nu 4 kompetenser och för varje rätt tips som leder till en fast anställning betalar vi ut en bonus till dig på 10.000 kr.

Mejla till jobba@tross.se med kontaktuppgifter till dig och den du vill tipsa oss om så kontaktar vi hen. Vi söker webbutvecklare, två grymma planners (strategisk eller kreativ med projektledarerfarenhet) och en grafisk producent. Läs mer om tjänsterna nedan.

 

Webbutvecklare

Som webbutvecklare hos oss arbetar du i ett projektteam med flera medlemmar mot ett gemensamt mål och är ryggraden i vår webb/teknik-sektion. Dina arbetsuppgifter innebär arbete både för vår egen och för kunds räkning.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  •  Webbutveckling Backend (gärna PHP & WordPress)
  •  Webbutveckling Frontend (HTML5, JS, jQuery, CSS3)
  •  Enklare sysadmin/serverdrift/underhåll av debian-maskin
  •  Sökmotoroptimering
  •  Viss teknisk support gentemot övriga teamet

Du är inte rädd för att lära dig nya saker och uppskattar varierande arbetsuppgifter som kan vara allt från att uppfinna nya tekniska lösningar till att producera en webbplats. Du skapar magin som blåser liv i våra projekt och är inte rädd för att testa att bygga om en drönare till en 3D-printer. Meriterande om du kan påvisa några erfarenheter inom webbdesign eller design i övrigt och om du kan orientera dig i Photoshop, indesign och Illustrator.

 

Planner/projektledare

Som planner ansvarar du för att förstå våra kunders varumärke och deras nuvarande och potentiella kunder. Du är strategen som förstår kunden och vem kunden vill tala till. Som planner har du koll på samhället, trender, omvärlden, marknaden och medielandskapet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Skriva kreativa briefar för våra uppdrag
  • Inspirera till den kreativa processen i projektteamet
  • Omvärldsbevaka
  • Målgruppsanalysera
  • Ta fram koncept och kommunikationsstrategier
  • Projektledning/produktionsledning

Som person är du kreativ, nyfiken och analytisk. Du är genuint intresserad av människor och omvärld och du lockas av att få nya insikter. Om allt. Strategierna du tar fram med projektteamet ska inspirera till koncept som inte bara löser uppdraget för kund utan som gör att vi levererar det lilla extra i varje uppdrag. Som planner definierar du problemet som måste lösas och inspirerar dina teammedlemmar till lösningen.

 

Grafisk producent

Tjänsten som grafisk producent innebär varierande arbetsuppgifter med fokus på film och foto. Du kommer att arbeta i ett projektteam med flera medlemmar mot ett gemensamt mål och är en nyckelspelare i vår produktionsverksamhet. Du producerar både för vår och för kunds räkning, där du som grafisk producent ansvarar för den kreativa processen i filmskapandet till att filmen produceras.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Filmning i olika sammanhang och format (reklamfilm, kortfilm, animerad film)
  • Redigering och klippning
  • Animering
  • Fotografering
  • Bildbehandling

Som person är du driven och självgående med ett genuint intresse för branschen. Du är kreativ men noggrann, har en god kommunikativ förmåga och en förståelse för varumärke och varumärkesbyggnad. Du drar dig inte för att testa och lära dig nya saker. Meriterande är också om du kan påvisa några erfarenheter inom foto eller 3D.

Samtliga tjänster är heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt och placering i Jönköping. Intervjuer och rekrytering sker löpande. Var god och respektera arbetsgivares önskemål om att enbart bli kontaktad av arbetssökande och ej av rekryteringsbolag, annonsförsäljare eller allmänt nyfikna.

Tack på förhand hälsar TROSS-gänget!

Kontakt
jobba@tross.se
036 – 17 29 67

 

TROSS utmanar er.

TROSS Sverige TROSS

8Z9A5053
Emil Trägårdh, vd på TROSS Sverige, engagerar medarbetarna i Movember och har beslutat sig för att dubbla alla donationer genom hans användare upp till 50 000 SEK. Vi låter honom berätta själv om engagemanget för Movember.

Hej Emil.
Hej.

TROSS Sverige, Movember, berätta mer.
Precis, jag driver TROSS Sverige som är en liten reklambyrå med 10 anställda i Jönköping. Min resa har gått från noll till hundra otroligt snabbt och det har inneburit hårt jobb. Movember i år har fått mig att stanna upp och fundera en gång till på vad som verkligen är viktigt i livet. 

Till exempel?
Familjen och hälsan. Jag har en närstående som nyligen fått en otrevlig cancerdiagnos. Jag vill stödja och bidra och gör det genom att engagera samtliga medarbetare i mitt företag. Tillsammans uppmärksammar vi dessa olika former av ohälsa och donerar till Movember Foundation för forskningen som förhindrar att fler dör i förtid. 

Hur engagerar du dina medarbetare?
Dels så har vi som kan givetvis sparat ut mustaschen för att visa vårt stöd och visa andra att vi engagerar oss, vi planerar aktiviteter i sociala medier, vi har haft en fotosession, till exempel. Jag gör en grej av det på kontoret helt enkelt. Vi är ett starkt team så att engagera i sådana här frågor är inte svårt. Nu utmanar vi andra att göra samma sak, och att donera så klart.

Donerar du själv?
Är det en ledande fråga? 😉 Jag älskar utmaningar, särskilt när det har ett fint syfte, så jag har beslutat att jag upp till 50 000 SEK dubblar alla donationer som går genom min användare på http://mobro.co/etragardh

Än så länge är donationerna genom TROSS-teamet uppe i 2 000 SEK, förhoppningen är väl att det ska bli mer?
Målet för mig är såklart att samla in 50 000 SEK via engagerade vänner och följare, så dubblar jag det. Det utmanar också andra företag runtom i Jönköping att göra samma sak. Engagera och donera, avslutar Emil.

Vi söker fler härliga kolleger!

TROSS Sverige Jobba

test

TROSS är en fullservicebyrå som arbetar med företag och organisationer, privata och offentliga, över hela landet. Vi jobbar med kunder i projektform och har ett nära samarbete med samtliga kunder. Vår företagskultur präglas av medarbetarna snarare än tvärtom och tillsammans skapar vi en arbetsmiljö med utgångspunkten att det ska vara roligt att komma till jobbet!

Just nu söker vi: Project Manager, Administrativ assistent, Annonsbokare och Account Manager. 
Läs mer om tjänsterna nedan och mejla ditt CV & personliga brev till jobba@tross.se. Samtliga tjänster är heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt och placering i Jönköping. Observera att intervjuer och rekrytering sker löpande.

Project Manager/ansvarig projektledare
I rollen som Project Manager är du nyckelpersonen som ansvarar för våra projekt för kunds räkning. Du är en driven projektledare som kan delegera ansvar men som är beredd att kavla upp ärmarna och rycka in när det behövs. Som projektledare har du kontakt med kunder och leverantörer och du jobbar nära övriga teamet på kontoret.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat att:

  • Driva och genomföra projekt från brief till slutleverans, följa upp och rapportera till uppdragsgivare/kund
  • Ansvara för projektbudget, resursplanering och planering av projektens aktiviteter
  • Vara byråns kontaktperson mot beställare hos kund
  • Leda projektteamet från projektstart till leverans
  • Vara ett bollplank till övriga medlemmar i projektteamet
  • Bidra till att utveckla TROSS rutiner för projektplanering inkl. uppföljning och utvärdering

Vem är du?
Som person är du driven, kommunikativ och självgående med ett genuint intresse för människor och kommunikation. Du har en analytisk och kreativ ådra, du ser helheten och kan tillföra det lilla extra i projekten. Du har minst två års dokumenterad erfarenhet av kommunikationsarbete och projektledning eller motsvarande. Du är strukturerad, ansvarstagande, noggrann och har en god förmåga att hålla flera parallella uppdrag igång samtidigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att jobba på byrå, på en marknadsavdelning och/eller på kundsidan i offentlig sektor eller koncerner med komplexa beslutsvägar.

Administrativ assistent
Som administrativ assistent har du det övergripande ansvaret för vårt fina kontor i Atollen (vi är blygsamt skrytsamma med utsikten över stan och munksjön). Du kommer att jobba i nära samarbete med koncernledningen vilket innebär att hålla många bollar i luften, vara behjälplig vid en del planering och strategiarbete samt svara i telefon och sköta dokumentation av händelser in i verksamhetssystemet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kan bland annat innefatta att du:

  • Ansvarar för kontoret, felanmäler och följer upp, ser till att det hålls rent och snyggt
  • Sköter kontakten med leverantörer kopplat till kontoret
  • Ansvarar för inköp av exempelvis kontorsmaterial
  • Sköter posthantering; tar emot, delar ut, skickar och sorterar fakturor så att de hamnar hos och attesteras av rätt person
  • Planerar semestrar, ledighet och tar hand om andra personalrelaterade frågor

Vem är du?
Vi söker dig som är en lojal, driven och självgående person med intresse för samordning och organisation. Du har mycket goda kunskaper inom Office-paketet och har god datorvana. Du har förmågan att utrycka dig skriftligt och muntligt på svenska och engelska. Du är noggrann, ansvarstagande, strukturerad, flexibel och har ett öga för detaljer.

Annonsbokare
Som Annonsbokare ingår du i byråns arbetsgrupp för kampanjplanering och medieinköp för kunds räkning där en av dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att boka annonser utifrån bestämda medieplaner och beställningar från kund. Du kommer att ha mycket kontakt med medialeverantörer över mejl och telefon för att boka annonser (banners, reklamfilm, tidningsannonser etc.) åt våra kunder. Du behöver alltså inte sälja några annonsplatser.

Vem är du?
Vi söker dig som är serviceminded, noggrann, strukturerad och stresstålig. Du är en kommunikativ person som är bra på att uttrycka dig både i tal och skrift. Du har lätt för att prata i telefon och har god datorvana.

Account Manager
Vi breddar vår försäljningsorganisation och söker en Account Manager som kommer att jobba i nära team med Sales Manager och Key Account Manager. Vi söker dig som kan ta hand om det viktigaste vi har; våra kunder. Som Account Manager har du ett sinne för affärer och du brinner för goda relationer. Du har stenkoll på TROSS affärsområden och tjänsteutbud och vet hur du tar reda på våra befintliga och potentiella kunders behov. I dina arbetsuppgifter ingår att arbeta med nykundsbearbetning med en strävan att alltid leverera högsta möjliga service.

Vem är du?
Utöver dina egenskaper så som trevlig, socialt kompetent och serviceminded är du trygg i dig själv, är förtroendeingivande och har en passion för försäljning och goda kundrelationer. Du är en kommunikativ person med en affärsmässig förståelse. Du gillar att arbeta mot mål och strävar efter ständig förbättring. Vidare är du framåt och har en förmåga att arbeta självständigt med ett stort driv. Du har tidigare jobbat med kundvård, försäljning eller service och har erfarenhet av att förvalta och utveckla goda relationer. Körkort är ett krav.

Passar du eller någon du känner in på någon av beskrivningarna ovan? Skicka din ansökan till oss! Samtliga tjänster är heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt och placering i Jönköping. Intervjuer och rekrytering sker löpande. Var god och respektera arbetsgivares önskemål om att enbart bli kontaktad av arbetssökande och ej av rekryteringsbolag, annonsförsäljare eller allmänt nyfikna.

Kontakt
jobba@tross.se
036 – 17 29 67