Ny medarbetare

TROSS Sverige Medarbetare på TROSS

emil_victor

TROSS VD Emil Trägårdh med vår nyrekryterade Sales Manager Victor Strand.

Välkommen till TROSS-gänget säger vi till Victor Strand!
Sommaren har snart passerat och lagom till hösten går TROSS in i en spännande utvecklingsfas. I samband med det har vi rekryterat Victor Strand som vi med glädje hälsar varmt välkommen! Victor har tidigare jobbat som Account Manager på Hallpressen för att nu gå vidare i karriären och ta sig an rollen som Sales Manager här på TROSS.

Vad säger du om din nya tjänst Victor?
– Väldigt roligt! Det känns kul att komma till ett företag som har förståelse för hur marknaden förändras och hur vi måste hänga med för att möta dessa förändringar. Jag ser stor potential för TROSS att växa, inte minst lokalt här i Jönköping och jag är otroligt glad att få vara en del av detta.

Victor kommer att jobba med att etablera och vårda TROSS viktiga kundrelationer samt ha en central roll i utvecklingen av vår försäljningsorganisation och den operativa försäljningsverksamheten.

Vi utlyser fler tjänster som publiceras inom kort, håll utkik i våra kanaler!

 

Copywriting – förmedla en känsla och förändra med ord

TROSS Sverige TROSS

copy
Att skapa texter och innehåll som slår igenom och berör är en utmaning. Dagens medielandskap förändras hela tiden och sättet som vi kommunicerar på och hämtar information har också förändrats. Trots att vi får större valmöjligheter och fler kanaler att välja mellan för att nå ut med vår kommunikation är det också lätt att drunkna i det informationsflöde som finns idag. Vi har därför funderat på vad det är som bygger framgångsrik copywriting som når fram till mottagaren.

Skriva för att övertyga
Framgångsrik copy är texter som får ett budskap att lyfta och göra vad det är ämnat att göra: att nå fram och beröra mottagaren. Det är texter som får dig att skratta, gråta, skakas om, förargas eller förföras. De är trovärdiga, tydliga och övertygande. De är inte något du scrollar, zappar eller bläddrar förbi. Det handlar om att få mottagaren att läsa, tänka, känna och agera. Framgångsrik copy skapar intresse och nyfikenhet och får mottagaren att vilja läsa vidare och ta reda på mer om dig och ditt varumärke.

Copywriting handlar inte bara om att skriva grymma texter. Med framgångsrik copy har du lyckats formulera ett budskap som är både tydligt och relevant för den målgrupp du vill nå.

För att lyckas måste du vara medveten om hela processen, alltifrån att ta fram en idé till hur du formulerar och förpackar ett budskap. För att din copy ska bli framgångsrik måste du lära dig att anpassa texter för olika situationer och hitta de kanaler som fungerar bäst för att nå din målgrupp.

Skrivtips för vassare copy
Att skriva för att övertyga är en utmaning och det handlar till stor del om en kärlek för språk och det skrivna ordet. Men det finns också några punkter att följa för att underlätta skrivandet.

  • Lyssna och gör din research innan du börjar skriva. För att skapa bra texter måste du veta vem du pratar med. Samla så mycket fakta och kunskaper du kan och lär känna målgruppen du vill nå.
  • Den största utmaningen med copy är att komma igång. Det bästa du kan göra är att låta tankarna flöda fritt och bara börja skriva, finslipa texten kan du göra efteråt.
  • Content + Copy = Sant. Framgångsrik copy bygger på bra content och att du hittar en historia som är värd att berättas. Hitta kärnan i det du vill förmedla och vad du vill att målgruppen ska känna. Utgå från det när du skriver.
  • När du har en bra grund att stå på: Läs, rensa och renskriv din text. Skala av och behåll det viktigaste. Tänk på att vara så tydlig och konkret som möjligt.
  • Testa din text. Fyra ögon ser mer än två. Be någon annan läsa det du skrivit och komma med synpunkter och feedback.
  • Lita på din magkänsla och dina instinkter. När du får en bra idé så känns det i hela kroppen!
  • Ärlighet varar längst. Var alltid ärlig i din kommunikation och din marknadsföring.
  • Du sitter framför datorn med en iskall kaffekopp och trötta ögon. Det enda du lyckats åstadkomma hittills är att stirra på den tomma vita skärmen framför dig och önska att orden på något magiskt sätt ska hoppa dit av sig själva. Om du kört fast är det dags att byta taktik. De bästa och riktigt kreativa idéerna kommer till dig när du minst anar det och oftast när du gör något helt annat. Släpp allt och ta en paus. Gå ut och promenera, ta tag i disken, spela basket… Och om du fortfarande inte kommer någonvart med din text, sov på saken.

Vad kan vi göra för dig?
Vill du ha hjälp med kommunikation och marknadsföring i alla typer av miljöer och kanaler, både i tryckta medier och på digitala plattformar? Vill du skapa copy som når sitt mål och  bygger en relation mellan din målgrupp och ditt varumärke? Skriv till oss eller ring så berättar vi mer.

Kontakt
hello@tross.se
036 – 17 29 67

Grafisk design – lika mycket kreativitet som strategi

TROSS Sverige TROSS

GD2

Visuella hjälpmedel som färg och form har länge varit en nyckel för att förmedla tankar, idéer och känslor på ett sätt som ord inte alltid klarar av. Idag finns obegränsad tillgång till olika verktyg och tekniker för att producera fantastisk design, men i det grafiska arbetet krävs det mycket mer än kunskaper om de senaste programmen för att skapa verklig framgång.

Ert grafiska uttryck är er identitet. Det berättar vilka ni är och är det första som er målgrupp möts av vid kontakt med er. Här har ni en unik chans att förmedla själva kärnan i ert varumärke. Vilka är ni? Vad vill ni att er målgrupp ska se, känna och tänka?

Framgångsrik grafisk design handlar om mer än att ha kunskaper om de senaste verktygen eller att skapa ett snyggt, häftigt och unikt material. Det är ett viktigt arbete som kräver en noggrann strategi. Det handlar om att skapa ett intryck hos er målgrupp och att kunna motivera och förstå varför en specifik konstruktion är effektiv och faktiskt fungerar för ert varumärke.

För att skapa grafisk design som fungerar krävs därför en djupare förståelse för varumärket, målgruppen och de framgångsfaktorer som ligger till grund för effektiv grafisk kommunikation. En del i detta är till exempel trendmedvetenhet, att bevaka rådande trender och ha förmågan att avgöra vilka lösningar som fungerar på sikt. Framgångsrik grafisk design utmanar trender samtidigt som den ligger i tiden. Den är professionell, väcker intresse och berättar vilka ni är.

Från idé till verklighet

På TROSS vet vi att lyckad grafisk design består av lika delar kreativitet som noggrant strategiskt arbete. Vårt mål är att hitta lösningar som är visuellt effektiva och professionella samtidigt som de väcker nyfikenhet och inspiration. Vi kan hjälpa till med all typ av grafisk produktion, så som

  • Formgivning, bilder och presentationsmaterial
  • Grafisk profil och logotyp
  • Annonser och trycksaker

Oavsett om ni vill ta fram ett helhetskoncept eller om ni vill ha hjälp med en del av den grafiska produktionen så är vi partnern för er. Inget uppdrag är för stort eller för litet.

En idé eller en tanke är det enda som behövs för en bra start för er grafiska produktion. Resten sköter vi. Kontakta oss så berättar vi mer.

hello@tross.se
036 – 17 29 60

Vi söker en Projektassistent

TROSS Sverige Jobba

Creativebild_LitenTROSS fullservicebyrå med kunder över hela Sverige expanderar nu vår verksamhet i Jönköping och söker därför en ny medarbetare. Vi är en innovativ, nytänkande och unik kommunikationsbyrå som tillsammans med våra kompetenta underleverantörer utgör centrum i ett resursstarkt nätverk av professionella byråer. Vi bidrar kontinuerligt med kreativa, smarta lösningar. Med kreativ kommunikation skapar vi framgång och mervärde för våra kunder.

Vi söker en Projektassistent till vårt team i Jönköping.
Du kommer att få arbeta i arbetsgrupper med flera medlemmar mot ett gemensamt mål där en av dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att avlasta projektledarna. Du kommer att ha mycket kontakt med medialeverantörer för att boka annonser (banners, reklamfilm, tidningsannonser etc.) åt våra kunder. Du behöver alltså inte sälja några annonsplatser. 

Kvalifikationer:
Vi söker dig som är serviceminded, noggrann, strukturerad och stresstålig.

Du är en kommunikativ person som är bra på att uttrycka dig både i tal och skrift. Du har lätt för att prata i telefon och har god datorvana. Du har också goda räknekunskaper.

Meriterande:
Dina personliga egenskaper värderas högt. Det är meriterande om du har arbetat med service och kundkontakt tidigare.

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi arbetar med företag och organisationer, privata och offentliga, över hela landet. Vi jobbar med externa kunder i projektform och har ett nära samarbete med samtliga kunder. Vi som företag värderar vikten av personlig utveckling och prioriterar interna och externa utbildningar. Vår företagskultur präglas av medarbetarna snarare än tvärtom och tillsammans skapar vi en arbetsmiljö med utgångspunkten att det ska vara roligt att komma till jobbet. Sociala aktiviteter skapar gemenskap och vi vill att du skall trivas och vilja stanna hos oss. Vi värdesätter din trygghet med allt vad det innebär i form av övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar.

Arbetstider och omfattning:
Heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt. Placering i Jönköping.

Sista ansökningsdag: 2016-03-20

Skicka in ditt cv och ett personligt brev till jobba@tross.se så snart som möjligt. Intervjuer och rekrytering sker löpande. Observera att arbetstest kan förekomma.

Var god och respektera arbetsgivares önskemål om att enbart bli kontaktad av arbetssökande och ej av rekryteringsbolag, annonsförsäljare eller allmänt nyfikna.

Content marketing

TROSS Sverige Krönika

Jobbar du dagligen med kunder men saknar en marknadsförare eller jobbar du med marknadsföring och vill läsa ännu en krönika om content marketing? Då har du hamnat rätt. Den ständigt aktuella rösten om innehåll dyker självklart upp här hos oss på TROSS. Läs Rebeccas tankar om content marketing.  

Content_Rebecca

Contentan är att det krävs mer än en bra marknadsförare för riktigt lyckad marknadsföring.

På Jönköpingskontoret med den fantastiska utsikten över Munksjön, bland diskussioner om annonser och medieval, något skämt om hur skrivaren är typ värdelös trots att den var svindyr, så tänker jag på content marketing. Hur jag har en viss hatkärlek till ordet men framförallt hur jag älskar riktigt bra content och att få jobba med det. Men vad är det som gör bra content marketing? Det tänkte jag att vi skulle prata om.

Content marketing är ett välbekant begrepp för många, uttjatat för vissa och helt nytt för andra. Oavsett vilket så är begreppet oundvikligt när vi pratar om marknadsföring och långsiktiga relationer i form av ett företags kundvård. Content marketing klassas som ett av de bästa sätten för att uppnå en långsiktig relation med kunder.

.. men för lyckad content marketing krävs det mer än en bra marknadsförare.

Jag och många med mig menar att misstaget många marknadsförare och kommunikatörer gör är att vi förlitar oss på målgruppsanalyser för att ta reda på vad slutkunden vill ha. Men för att vi på riktigt ska förstå kunden, vad som gör att de vänder sig till ett särskilt varumärke och blir det trogen, så behöver fler delar i organisationen inkluderas. De som har verklig koll på kunderna.

Det finns företag som lyckats med sin content marketing. Men så finns det också de som jobbar med innehållsmarknadsföring (samma sak, annat ord) utan att veta om det, utan en marknadsförare, men som har hundra procent koll på kunderna och som vet vad som gör att en kund väljer dem framför andra. Och så finns det marknadsavdelningar som kämpar för bra content marketing utan att egentligen känna sina kunder.

Bra kundkännedom från personer som kan kunden genom verkliga möten och en bra marknadsförare. Tillsammans skapas den bästa förutsättningen för bra content marketing.

Genom att som marknadsförare bjuda in de personer i företaget som träffar kunderna läggs grunden för riktigt bra innehåll. Den marknadsförare som förstått detta är på rätt väg.

Nåväl. Nu har vi lämnat 2015 bakom oss och gör oss redo för 2016. Året då ni som företag blir lite modigare. Året då flera delar i verksamheten inkluderas i arbetet med content marketing. Säljande texter, produktbeskrivningar och kort information får stanna kvar, men i år är året då ännu fler vågar satsa och välkomna ännu bättre innehåll i er marknadsföring. Sådant som era kunder gillar, förstår och uppmärksammar. Och exakt vad det är, det vet ni ju snart.

 

Rebecca Nyberg

 

 

Välkommen Briefcave!

TROSS Sverige PR

Unknown
Sedan början av februari har vi ett nytt samarbete med Briefcave AB som har flyttat in hos oss på Atollen i Jönköping.

Briefcave AB är en ny kreativ webbyrå i Jönköping grundad av designers. De har ambitionen att hjälpa företag att nå fram till nya kunder genom smart design, där fokus ligger på användarupplevelsen. Briefcaves VD Emil Svensson är positivt inställd till det nya samarbetet:

– TROSS VD Emil Trägårdh och jag är bekanta sedan tidigare genom bandyn i Nässjö där vi vuxit upp och varit lagkamrater genom åren. Det i kombination med gemensamma målsättningar ledde till att vi inledde diskussioner om ett potentiellt samarbete under hösten.

Tillsammans representerar TROSS och Briefcave över 30 medarbetare, både anställda och konsulter, med spetskompetens inom bland annat design, webbutveckling, reklam, kommunikation, marknadsföring och strategi.

– TROSS och Briefcave kompletterar varandra bra. Vi har olika kunskaper och fokusområden men verkar ändå inom samma bransch. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder en unik helhetslösning och har möjligheten att ta oss an varierande och mer omfattande projekt i större utsträckning, säger Emil Trägårdh.

Vi på TROSS ser fram emot ett roligt och givande samarbete.
Välkomna till oss!

Emil Trägårdh
VD
TROSS Sverige AB
036 – 17 29 61

Emil Svensson
VD & Creative Director
Briefcave AB
070 – 591 86 20

 

Key Account Manager

TROSS Sverige Jobba

TROSS söker Key Account Manager.

TROSS fullservicebyrå med kunder över hela Sverige expanderar nu vår verksamhet i Jönköping och söker därför en ny medarbetare. Vi är en innovativ, nytänkande och unik kommunikationsbyrå som tillsammans med våra kompetenta underleverantörer utgör centrum i ett resursstarkt nätverk av professionella byråer. Vi bidrar kontinuerligt med kreativa, smarta lösningar. Med kreativ kommunikation skapar vi framgång och mervärde för våra kunder.

Vi söker dig som vill jobba med kundvård på riktigt och som kan ta hand om det viktigaste vi har; våra kunder. Vi har ett nära samarbete med våra kunder och som Key Account Manager jobbar du med att utveckla och förvalta våra kundrelationer samt nykundsbearbetning. Utöver det så förväntas du som KAM hos oss att bistå våra kunder med rådgivning och presentationer.

Vem är du?
Utöver dina egenskaper som trevlig, socialt kompetent och serviceminded är du trygg i dig själv, är förtroendeingivande och har en passion för goda kundrelationer. Du är en kommunikativ person med ett genuint intresse för människor och ditt fokus präglas av kundvård och relationsbyggande. Du gillar att arbeta mot mål och strävar efter ständig förbättring. Vidare är du framåt och har en förmåga att arbeta självständigt med ett stort driv.

Kvalifikationer
Du har en affärsmässig förståelse och har tidigare jobbat med kundvård, försäljning eller service. Du har erfarenhet av att förvalta och utveckla goda kundrelationer. Då tjänsten innefattar kundbesök är körkort ett krav.

Meriterande
Det är meriterande om du har eftergymnasial utbildning och erfarenhet från vår bransch eller liknande marknad.

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi arbetar med företag och organisationer, privata och offentliga, över hela landet. Vi jobbar med externa kunder i projektform och har ett nära samarbete med samtliga kunder. Vår företagskultur präglas av medarbetarna snarare än tvärtom och tillsammans skapar vi en arbetsmiljö med utgångspunkten att det ska vara roligt att komma till jobbet. Sociala aktiviteter skapar gemenskap och vi vill att du skall trivas och vilja stanna hos oss. Vi värdesätter din trygghet med allt vad det innebär i form av övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar.

Arbetstider och omfattning
Heltidstjänstgöring, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt. Placering i Jönköping.

Vi föredrar videoansökan!
Skicka in ditt CV med bifogad videoansökan (i stället för personligt brev) till jobba@tross.se så snart som möjligt. Observera att vi inte tar emot ansökningar utan bifogad video. Intervjuer och rekrytering sker löpande. Arbetstest kan förekomma.

Sista ansökningsdag är 29 februari.

Välkommen med din ansökan.

Var god och respektera arbetsgivarens önskemål om att enbart bli kontaktad av arbetssökande och ej av rekryteringsbolag, annonsförsäljare eller allmänt nyfikna.

Strategi – vägen till framgångsrik kommunikation

TROSS Sverige TROSS

StratKOM

Vår värld är under ständig förändring och utveckling, och i dagens medielandskap ställs det högre krav än någonsin förut på vår förmåga att kommunicera. För att skapa framgång i sitt kommunikationsarbete är det minst lika viktigt att tänka strategiskt som det är att vara kreativ. Kanske har ni en tydlig bild av vart ni vill nå med er kommunikation, men vet inte hur ni ska komma dit? Vad innebär det egentligen att tänka strategiskt?  

Strategisk kommunikation lägger grunden för att ett företag eller en organisation ska nå uppsatta mål med sitt kommunikationsarbete. Oavsett om ni planerar en mindre kampanj eller funderar över långsiktiga lösningar är det strategiska arbetet en avgörande faktor för att ni ska lyckas med er kommunikation.

Vi ger er verktygen för att nå era mål.

En genomarbetad strategi fungerar som en vägvisare för att ni ska nå dit ni vill, oavsett om det gäller er interna eller externa kommunikation. Oftast är det lättare att skapa flera små kampanjer för att uppnå större och övergripande mål på sikt. På TROSS kan vi hjälpa er med bland annat

  • syfte och mål med er kommunikation
  • målgruppsanalys
  • omvärldsanalys
  • mottagaranpassning och medieval
  • utvärdering av kommunikationsinsatser

Det strategiska arbetet lägger grunden för att rätt budskap hamnar på rätt plats och kommuniceras till rätt mottagare. Genom att formulera ett tydligt syfte och konkreta mål gör vi det lättare att hitta kärnan i det ni vill förmedla, för att redan från början vara säkra på att vi bygger en strategi som fungerar.

En viktig del i att tänka strategiskt är att anpassa kommunikationen efter sin målgrupp och sin omvärld. Oavsett om ni redan känner er målgrupp eller inte så är målgruppsanalys ett sätt att lyssna, förstå och identifiera de mottagare ni vill nå och säkerställa att ni finns där er målgrupp finns. Genom omvärldsanalys får ni kunskap om de rådande trender och omständigheter som styr er verksamhet. Med hjälp av mottagaranpassning och medieval hjälper vi er med rätt formulering av ert budskap och rätt val av kanaler för att det ska nå fram.

På TROSS tror vi på ständig utveckling och förbättring. Därför anser vi att det är lika viktigt med kontinuerlig uppföljning och utvärdering under ett projekts gång som det är att bygga en bra grund att stå på innan starten av varje nytt projekt. Genom olika tekniker för att följa upp och utvärdera projekt och informationskampanjer hjälper vi er att utvecklas och hela tiden förbättras i ert kommunikationsarbete.

Våga tänka nytt!

För att skapa framgång i sin kommunikation är det minst lika viktigt att tänka strategiskt som det är att vara kreativ och hitta nya sätt att arbeta med dagens kommunikationsutmaningar.

Oavsett om ni behöver hjälp med långsiktiga lösningar och kommunikationsinsatser eller mer tillfälliga informations- och reklamkampanjer är vi er självklara partner. Med hjälp av smarta och kreativa kommunikationslösningar hjälper vi er bygga ett starkt varumärke inifrån och ut – kontakta oss på TROSS så berättar vi mer.

Kontakt
036 – 17 29 60
hello@tross.se

Rebecca Nyberg

TROSS Sverige Medarbetare på TROSS

DSC_0411
Rebecca är annonsbokare hos oss. Hon förmedlar annonser mellan kund och kanal, vilket innebär i praktiken att hon har daglig kontakt med våra härliga kunder, en hel drös med offerter som lämnar hennes mejlbox, en och annan korrekturvända på annonser under utformning och telefonsamtal med säljare av all typ av medieutrymme.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Utöver kollegerna och den härliga stämningen på kontoret så är det bästa med mitt jobb att jag har kontakt med så mycket människor. Det är lätt att hitta meningsfullhet i varje enskild bokning för att varje form av kundkontakt ger mig chansen att göra kunden nöjd.

 

Vilket är ditt favoritmedium?
Instagram. För människors profiler där är som minibiografier. Som användare kan du välja precis hur mycket eller hur lite du vill dela med dig av.

 

Om du skulle få välja vem du vill äta middag med, vem skulle det vara?
Oj. Det finns så många. Kan jag få bjuda några på middag? I så fall skulle det vara Hanna Persson (HanaPee), Liv Strömqvist, Marian Keyes och Lisen Bratt Fredricson. För att jag vill lyssna på dem och ta in dem. På Hannas tankar om livet och relationer, Livs tankar om feminism, Marians tankar om att skriva och Lisens hästkunskaper.

 

Om du var ett djur vilket skulle du vilja vara då?
En häst. För att de är roliga, starka, envisa, gör underverk med människan och för att de kan konsten att kommunicera med språk utöver det talade.

 

7 snabba: 

 digitalt, print

morgonpigg, nattuggla

boken, filmen

Facebook, Instagram

planering, spontanitet

Sverige, utlandet

Mariokart, ordleken

Från blasé till digital succé.

TROSS Sverige Sociala medier

SocialMedia_2
Sociala medier. De flesta av oss är flitiga användare av dem. Men vad innebär det egentligen för ert företag att närvara, eller att inte närvara, på sociala medier? Syns ni inte finns ni inte, eller?

Kunder och intressenter har gått från att vara passiva till att vara aktiva. De vill interagera. Därför är sociala medier en viktig del i företagets kommunikation. Med sociala medier finns nya sätt att kommunicera och det ger er möjligheten att synas där er målgrupp finns.

Låt oss anta att er organisation redan finns på medier så som Facebook eller LinkedIn. Låt oss anta att ni har en strategi för hur ni ska använda dem. Förmodligen har ni också en målsättning med er närvaro på de olika plattformarna, men kanske har ni inte uppnått målen så som ni önskat?

Då är ni en bra bit på väg. Men att närvara i sociala medier ställer höga krav.

Vi är er självklara partner oavsett hur länge och hur mycket ni har jobbat med sociala medier och inget uppdrag är för stort eller för litet. Är ni istället helt nya på det här med sociala medier så är vi er trygga partner för att komma igång.

TROSS kan hjälpa er att synas på bland annat följande medier:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Blogg

Ni kan er organisation. Vi kan kommunikation. Med kompetens och strategisk rådgivning utvecklar och omvandlar vi era tankar och visioner till praktik. Vi hjälper er med allt från att ta fram strategier och träffsäkert innehåll till sponsrade inlägg och annonsering, och skräddarsyr en lösning som passar just ert behov.

Det finns ett knep som alltid fungerar om du vill lyckas med din närvaro i sociala medier – kontakta oss på TROSS.

Kontakt
036 – 17 29 60
hello@tross.se