Filma för sociala medier

Benjamin Huynh Kreativitet

Bloggare: Benjamin Huynh – Grafisk formgivare

Det hände idag igen – tre timmar spenderat på underhållande sketcher, life hacks och dashcams från Ryssland. Internet slutar aldrig att förvåna mig. Men vad är det egentligen med klippen som är så beroendeframkallande och hur kan jag dra nytta av detta fenomen till min egen verksamhet?
Ladda ner guiden nedan som innehåller 5 tips om hur du kan tänka när du skapar film för sociala medier. 


Start with why
Som alltid när det gäller kommunikation och marknadsföring – börja med att bestämma syftet med klippet och hur din planerade aktivitet ska uppfylla syftet. Ska det vara informerande? Underhållande? På vilket sätt är det i så fall informerande eller underhållande? Vad ska videon ha för attityd?
När frågorna har blivit besvarade är det dags att fundera på vilken eller vilka sociala medier som klippet ska visas på. Instagram, Facebook och Youtube är idag de primära kanalerna för video i sociala medier och på facebook tittar 45% av användarna på mer än en timmes video i veckan.

Instagram
Instagram har en maxlängd på 60 sekunder för videoklipp vilket gör varje sekund till en dyrbar planering. Hela kulturen på Instagram handlar om att visa följarna och fansen vilka personer som utgör varumärket. Ge dem en anledning att följa er och inte bara era produkter! Instagram analytics är ett otroligt bra verktyg för att hålla reda på vilka inlägg som gör bra ifrån sig och vilka som fungerar mindre bra. På så vis är det lätt att hitta vad just din målgrupp vill ha.

Facebook
Facebooks algoritm för vad som får bäst spridning i ditt sociala nätverk är för närvarande programmerad att prioritera längre filmklipp i flödet; vilket gör det till en fördel att skapa videomaterial. Misstaget många gör är att tro att Instagram och Facebook har samma kultur och målgrupp. Men det som fungerar på Instagram fungerar inte alltid på Facebook. På Facebook är det viktigt att fokusera på storytelling, videos utan ljud och att investera lite mer i produktionen av filmen eftersom plattformen används i så många sammanhang och i olika enheter. Även på Facebook finns det användbara analysverktyg att använda för att hålla koll på intressen, målgrupper och antal klick m.m. Detta gör det otroligt enkelt att följa utvecklingen av verksamheten på Facebook!

För Youtube
På Youtube finns inga direkta begränsningar i videoklippens längd vilket gör att plattformen lämpar sig bra för längre och fördjupande klipp. Här handlar det om att hitta en nisch, en attityd som inte många andra har för att sticka ut. Därefter gäller det att noggrant interagera med följarna, antingen genom att prata med dem eller att få tittarna att känna igen sig i filmerna. Naturligtvis finns det analysverktyg för att hålla reda på utvecklingen även här.

Med dessa punkter i åtanke är det dags att planera själva filmatiseringen.
För tittarens skull kan det vara skönt att få förklarat vad videon handlar om för att sedan gå in mer ingående i innehållet. Sätt tempot i videon och kör! Se till att variera filmklippen med närbilder, helbilder och mellansekvenser för att skapa flow!

 

Glöm inte ladda ner guiden där jag går igenom fem tips för att lyfta filmskapandet till en högre nivå!

Lycka till!

Ladda hem vår guide till att filma för sociala medier

Ange din e-postadress så mailar vi guiden direkt till din inbox.